پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ بینی - کلینیک شانا

پولیپ بینی بافت نرم و بدون دردی است که در داخل مسیر هوایی فرد رشد کرده است. این رشد معمولاً در قسمت بالایی سینوس ها (جایی که چشم ها، بینی و گونه ها به هم می رسند) اتفاق می افتد. گاهی اوقات به علت فقدان عصب در این ناحیه فرد ممکن است از ابتلای خود به پولیپ بینی بی اطلاع باشد. پولیپ بینی میتواند رشد کند. حتی به قدری بزرگ شود که کل مسیر هوایی شخص را مسدود کند. باعث انسداد مزمن مجاری تنفسی شود.

گرفتگی بینی اگر با داروهای ضد حساسیت یا با داروهای بدون نیاز به نسخه سرما خوردگی هم درمان نمی شود ممکن است پولیپ بینی باشد.

علائم پولیپ بینی

علائم این عارضه شامل موارد زیر است:

• احساس گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • خروج بیش از حد خلط از پشت
  • مسدود شدن بینی
  • کاهش حس بویایی و تشخیص بوها
  • نفس کشیدن از طریق دهان
  • احساس فشار در پیشانی و صورت
  • وقفه تنفسی در خواب
  • خروپف

در صورت ابتلای فرد به پولیپ همراه با عفونت سینوسی، شخص ممکن است احساس درد یا سردرد نیز داشته باشد.

درمان دارویی پولیپ بینی

درمان های دارویی پولیپ بینی شامل داروهایی می شود که می تواند به کاهش التهابات سایز پولیپ و علائم گرفتگی بینی کمک کند. اسپری های بینی استروئیدی یکی از همین داروهایی است که می تواند تا حد زیادی آبریزش بینی را کاهش دهد. با کوچک تر کردن اندازه پولیپ میزان انسداد بینی را بهبود ببخشد. با این حال در صورتی که فرد مصرف این داروها را کنار بگذارد، بلافاصله علائم باز خواهد گشت. در صورتی که اسپری های بینی تأثیری بر روی بهبود پولیپ نداشته با تجویز پزشکتان می توان از استروئید خوراکی یا تزریقی برای درمان استفاده کرد. اما به خاطر داشته باشید که این درمان ها دائمی نیست. همگی ممکن است عوارض جانبی مثل افزایش فشار خون، بالا رفتن فشار چشمی و احتباس مایعات داخل بدن را به همراه داشته باشند.

آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها نیز می تواند به درمان آلرژی ها یا عفونت های سینوسی داخل بینی کمک کند.

درمان پولیپ بینی با جراحی

در صورتی که بعد از درمان و مصرف داروها هیچ بهبودی حاصل نشود، می توان با استفاده از عمل جراحی پولیپ را به کلی از داخل بینی خارج کرد. نوع عمل جراحی بستگی به اندازه پولیپ بینی خواهد داشت. جراحی پولیپ کتومی یکی از انواع جراحی هایی است که می توان تنها با یک دستگاه ساکشن کوچک یا میکرو دبرایدر بافت نرم را بریده و خارج کرد. برای پولیپ های بزرگتر، پزشکتان احتمالاً عمل جراحی سینوس آندوسکوپیک را تجویز خواهد کرد. برای انجام این عمل جراحی پزشکتان ابتدا با یک دوربین لوله ای کوچک به دنبال محل اصلی پولیپ و محل گرفتگی خواهد گشت تا آن را از داخل بینی خارج کند. گاهی اوقات پزشکتان مجبور است برای خارج کردن پولیپ محفظه های سینوسی فرد را بازتر کند. این عمل جراحی معمولاً با بیهوشی کامل انجام می شود.

بعد از عمل جراحی به منظور جلوگیری از بازگشت پولیپ از اسپری های بینی و آب نمک استفاده می شود. به طور کلی به خاطر داشته باشید که با استفاده از اسپری های بینی، داروهای ضد حساسیت و آب نمک می تواند تا حد زیادی به جلوگیری از بروز پولیپ بینی کمک کند.