ناشنوایی

ناشنوایی-کلینیک شانا

از آنجایی که شنوایی یکی از حس های اصلی انسان می باشد.از بین رفتن شنوایی به طور کامل می تواند علامت بیماری های مهم و همچنین بسیار آزاردهنده باشد.

یک بیمار با کم‌شنوایی خفیف، معمولا در درک گفتار طرف مقابل، مشکل دارد، به خصوص اگر سر و صدای زیادی در اطراف وجود داشته باشد، در حالی که کسانی که ناشنوایی متوسط دارند، ممکن است به سمعک نیاز داشته باشند.

در مورد افرادی با ناشنوایی شدید، تنها راه برای برقراری ارتباط با دیگران، «لب‌خوانی» است. افرادی با علائم عمیق ناشنوایی نیز، هیچ چیز نمی‌شنوند و تنها می‌توانند با کمک لب‌خوانی یا زبان اشاره، با اطرافیان، ارتباط برقرار کنند.

علت های مختلفی می تواند منجر به کری شوند از جمله علت های ژنیتیکی و مادرزادی / عفونت های شدید گوش میانی یا داخلی / آسیب به اعصاب شنوایی / آسیب های صوتی / عفونت های ویروسی

در صورتی که به طور ناگهانی و در عرض چند روز افت شنوایی رخ داده باشد می تواند نشان دهنده بیماری های مهم و جدی باشد و نیاز به پیگیری ویژه و سریع دارد.

در صورتی که افت شنوایی به طور مزمن به وجود آماده باشد می تواند علل ژنیتیکی یا آسیب های صوتی داشته باشد.

علت ناشنوایی چیست؟

برخی بیماری‌ها و شرایط باعث ایجاد ناشنوایی می‌شوند، این علائم شامل:

• آبله مرغان
  • سا یتومگالوویروس
  • اوریون
  • مننژیت
  • بیماری کم خونی داسی شکل
  • سفلیس
  • بیماری لایم
  • کم کاری تیروئید
  • برخی سرطان‌ها
  • نوجوانان در معرض دود سیگار
  • دیابت
  • از آنتی‌بیوتیک استرپتومایسین برای درمان بیماری سل استفاده می‌شود که گفته می‌شود یکی از عوامل خطرناک برای سیستم شنوایی است.
  • روماتیسم

در گوش داخلی شکننده‌ترین و ظریف‌ترین استخوان‌های بدن وجود دارند. آسیب به پرده‌ گوش یا گوش میانی می‌تواند باعث کم شنوایی و ناشنوایی شود.

ناشنوایی-کلینیک شانا

تشخیص مشکلات شنوایی

افرادی که به وجود مشکلی در سیستم شنوایی خود مشکوک هستند، باید به پزشک مراجعه کنند. پزشک بعد از طرح چندین سوال و بررسی علایم به انجام آزمایش‌های لازم می‌پردازد.

آزمایش فیزیکی

پزشک برای مشاهده‌ گوش از وسیله‌ای به نام اتوسکوپ استفاده می‌کند. این وسیله دارای نور در قسمت انتهایی خود است. پزشک با کمک این وسیله وجود گرفتگی احتمالی را در گوش بررسی می‌کند. گاهی پرده‌ گوش دچار آسیب شده و گاهی موم یا واکس گوش تجمع پیدا کرده است. وجود عفونت در مجرای شنوایی و گوش میانی هم به کمک آزمایش فیزیکی قابل تشخیص است.

عارضه‌ای به نام کلستیاتوم (cholesteatoma) گاهی دلیل مشکلات شنوایی است، در این عارضه سلول‌های پوستی به صورت غیر طبیعی و غیر سرطانی  پشت پرده‌ گوش در گوش میانی رشد می‌کنند

انجام تست‌های شنوایی

پزشک از بیمار می‌خواهد که یک گوش خود را پوشانده و تنها با یک گوش کیفیت صدای حروفی که می‌شنود را گزارش کند. اگر پزشک به وجود مشکل در سیستم شنوایی مشکوک شود، فرد را به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی یا یک متخصص شنوایی‌‌سنجی ارجاع می‌دهد.

انجام تست‌های شنوایی کودکان

کودکان هنگام رفتن به مدرسه در سنین ۶، ۸ و ده سالگی، حداقل یکبار در سنین نوجوانی و در طول دوران دبیرستان باید تست شنوایی انجام دهند.

درمان مشکلات ناشنوایی

افراد درگیر با مشکلات شنوایی می‌توانند کمک دریافت کنند. درمان این مشکل به علت و البته شدت مشکل بستگی دارد.

کاهش شنوایی از نوع حسی – عصبی قابل درمان نیست.

زمانی که یک سلول موئی درون حلزون شنوایی تخریب می‌شود، دیگر امکان ترمیم آن وجود ندارد. با این همه با کمک تکنولوژی‌های فراوان می‌توان تا حد زیادی کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

سمعک‌ها

این دستگاه‌ها به بهبود شنوایی کمک می‌کنند. انواع مختلفی از سمعک در اندازه‌ها و قدرت‌های مختلف وجود دارد. سمعک‌ها درمانی برای ناشنوایی نیستند، تنها صداهای اطراف را تا حد زیادی تقویت می‌کنند.

جلوگیری از مشکلات شنوایی

اگر مشکلات شنوایی مادرزادی باشد یا در اثر بیماری به وجود بیاید، راهی بری جلوگیری از آن وجود ندارد. ولی با این همه می‌توان اقداماتی در راستای کاهش خطر از دست دادن شنوایی انجام داد. ساختار گوش‌ به روش‌های مختلفی آسیب می‌بیند. اگر فرد به مدت طولانی در معرض صداهایی با طول موج ۸۵ دسی‌بل و یا بالاتر باشد، در نهایت احتمالاً دچار مشکلات شنوایی خواهد شد.

بنابراین توصیه می‌شود که خصوصاً کودکان با اسباب بازی‌های پر سر و صدا بازی نکنند. بسیار مهم است که صدای تلویزیون، رادیو و دستگاه‌های پخش موسیقی در اندازه‌ کم باقی بمانند. استفاده از هدفون برای ایزوله کردن صداهایی که می‌خواهید بشنوید و صداهایی که مایل به شنیدن آن‌ها نیستید کمک می‌کند که فرد کم‌تر در معرض آسیب قرار داشته باشد.

افرادی که در محیط‌های پر سر و صدا کار می‌کنند، بهتر است از پوشش‌های مختلف گوش که در انواع گوناگون در بازار وجود دارد، استفاده کنند. حس شنوایی با افزایش سن دستخوش تغییرات فراوانی خواهد شد، ولی با این همه انجام اقدامات پیشگیرانه تا حدود زیادی از خطر از دست دادن شنوایی می‌کاهد.

ناشنوایی-کم شنوایی