سرگیجه های محیطی

سرگیجه-کلینیک شانا

سرگیجه ای در اثر اختلال در گوش داخلی یا سیستم دهلیزی گوش که شامل مجاری نیمدایره ای و اتریکول و ساکول می باشد، اتفاق می افتد، سرگیجه محیطی یا دهلیزی نام دارد.

شایع ترین علت سرگیجه محیطی BPPV می باشد و ۳۲ درصد سرگیجه های محیطی را به خود اختصاص داده است.

دیگر علل سرگیجه محیطی شامل بیماری منییر، SSCD، لابیرنتیت و سرگیجه های بینایی می باشد.

هر گونه علت التهاب مانند عفونت های سرماخوردگی، آنفلوانزا و باکتریایی در صورت درگیری گوش داخلی، باعث سرگیجه موقت می شود. علاوه بر این مواد شیمیایی (مثلا آمینوگلیکوزید ها) یا آسیب های فیزیکی (مانند شکستگی جمجمه) نیز باعث این بیماری می شوند.

افراد مبتلا به این بیماری معمولا با علایمی همچون عدم تعادل خفیف تا متوسط، تهوع، استفراغ، افت شنوایی، وزوز گوش، پرش و درد در گوش همراه هستند.

علاوه بر این، آسیب های مجرای شنوایی داخلی ممکن است با ضعف حرکات صورت در طرف درگیر همراه باشد.

به دلیل مکانیسم های جبرانی، سرگیجه حاد در نتیجه یک ضایعه محیطی، در یک دوره کوتاه مدت با درمان مناسب بهبود می یابد.

دلایل اختلال سرگیجه محیطی

در حدود ۹۳ درصد از موارد سرگیجه‌ها ناشی از سرگیجه محیطی هستند. در چنین شرایطی یکی از دلایل زیر ممکن است عامل ایجاد سرگیجه باشد:

• سرگیجه وضعیتی خوش خیم ناگهانی (BPPV)

این نوع از سرگیجه حالتی است که با تغییراتی خاص در موقعیت سر ایجاد می شود. این سرگیجه از بلورهای کلسیمی که در کانال های نیم دایره گوش شناور هستند، ناشی می شود.

• بیماریMeniere

این نوع سرگیجه در حقیقت به دلیل وجود نوعی اختلال گوش داخلی است که بر تعادل و شنوایی تأثیر می گذارد.

• وستیبولوپاتی حاد محیطی (APV)

این نوع از سرگیجه نیز ناشی از التهاب گوش داخلی است که باعث شروع ناگهانی سرگیجه می شود.

دلایل دیگری نیز وجود دارند که سبب ایجاد سرگیجه محیطی می‌شوند. هر از گاهی این نوع از سرگیجه ممکن است ناشی از یکی از موارد زیر نیز باشد:

• فیستول پری لنفاوی یا ارتباط غیر طبیعی بین گوش میانی و گوش داخلی
  • ساییدگی کلستاتاتوما یا ساییدگی ناشی از یک کیست در گوش داخلی
  • اتواسکلروز یا رشد غیر طبیعی استخوان در گوش میانی
سرگیجه-کلینیک شانا

علائم و نشانه های سرگیجه:

کاهش شنوایی و یا وزوز گوش

وجود این علائم به نفع ضایعات وستیبولار محیطی است.

تهوع و استفراغ

در ضایعات محیطی معمولا تهوع و استفراغ شدید است اما شدت آن در ضایعات مرکزی متغیر است.

سرگیجه

در ضایعات محیطی سرگیجه اغلب متناوب و شدید است اما در ضایعات مرکزی سرگیجه اغلب خفیف ولی دائمی می باشد.

وجود سایر علائم نورولوژیک

در ضایعات محیطی وجود سایر علائم نورولوژیک نادر است اما در ضایعات مرکزی به علت مجاورت بسیار نزدیک ساختمان های عصبی در ساقه مغز و مخچه علائمی از قبیل: دیس آرتری، نقایص حسی یا حرکتی، هیپررفلکسی، آتاکسی اندام، بابنسکی و اختلالات سایر اعصاب کرانیال ممکن است مشاهده شود.

نیستاگموس

نیستاگموس به حرکات لرزشی و ریتمیک چشم ها گفته ی شود که معمولادارای دو فاز کند و تند است. بر طبق قرارداد جهت نیستاگموس را با جهت فاز تند معادل در نظر می گیرند.