اختلالات صوتی

اختلالات صوتی-کلینیک شانا

اختلالات صوتی به دلایل مختلفی ایجاد می شوند. پزشکان متخصص در بیماری های گوش، بینی و گلو و آسیب شناسان گفتاری زبان در تشخیص و معالجه اختلالات صوتی نقش دارند. درمان اصلی اختلالات صوتی به عاملی که باعث اختلال صوتی شده بستگی دارد و می تواند شامل صدا درمانی، دارو، تزریق یا جراحی باشد. اختلالات صدا منجر به بروز مشکل در صدا، حجم، لحن، تن و سایر کیفیت صدای بیمار می شود. این مشکلات در زمانی که تارهای صوتی فرد لرزش طبیعی نداشته باشند به وجود می آیند. صدا و گفتار فرد در اثر بیرون آمدن هوا از ریه های فرد و عبور از روی تارهای صوتی ایجاد می شود.

دلایل اختلال صوت

• آسیب تارهای صوتی در اثر حوادث ناگهانی
  • استفاده بیش از حد صدا و دستگاه تولید صوت ( داد زدن و جیغ کشیدن )
  • عفونت حنجره و تارهای صوتی
  • عوارض جانبی برخی داروها
  • فلج تارهای صوتی
  • مشکلات تنفسی
  • سرفه بیش از حد و مزمن
  • تند تند حرف زدن
  • خشکی مسیر صوتی به دلیل مصرف زیاد نوشیدنی های حاوی کافئین
  • بیماری‌ هایی که سبب تاثیر منفی بر تولید و تشدید صدا می شود.
  • مشکلات ارتعاشی حنجره
  • مصرف مواد غذایی حساسیت زا
  • نقص در ساختار حنجره
  • قرار گیرفتن در معرض آلودگی ها ( مانند دود سیگار )
  • وجود انسداد بین راه دهان و بینی
  • لوزه سوم (آدنوئید)
  • شکاف لب و کام
  • تغییرات هورمونی
  • عوامل ژنتیکی
  • تومور حنجره
  • آسم
  • و …
اختلالات صوتی-کلینیک شانا
اختلالات صوتی - کلینیک شانا

درمان اختلالات صوتی

براساس علت بروز بیماری پزشک یک یا چند روش درمانی زیر را به کار می‌گیرد:

• استراحت، استفاده از مایعات و صدا درمانی.همانند دیگر بخش‌های بدن، تارهای صوتی به استراحت منظم و مایعات نیاز دارند. آسیب‌شناسان گفتار و زبان در صدا درمانی به بیمار آموزش می‌دهند که چطور از صدای خود به صورت کارآمد استفاده کند، چطور صدای خود را صاف کند و چه میزان مایعات بنوشد.
  • درمان آلرژی (حساسیت).درصورتی‌که فرد به نوعی از آلرژی مبتلا باشد که بیش از حد خلط در گلو ایجاد کند، پزشک یا متخصص آلرژی با تشخیص علت بروز، آن را درمان می‌کند.
  • ترک سیگار. اگر بیماری صوتی ناشی از سیگارکشیدن باشد؛ بیمار می‌تواند با کنار گذاشتن آن علاوه‌بر بهبود این بیماری به سلامت دیگر بخش‌های بدن کمک کند. با ترک مصرف سیگار می‌توان سلامت قلب را بهبود بخشید و خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.

دارو. برای درمان اختلالات صدا داروهای متعددی در دسترس است. برمبنای علت بروز اختلال، ممکن است بیمار به داروهای کاهش‌ التهاب، درمان ریفلاکس معده به مری یا جلوگیری از رشد مجدد عروق خونی نیاز داشته باشد. این داروها یا به صورت خوراکی هستند یا به تارهای صوتی تزریق می‌شوند و یا طی عمل جراحی به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.